Πληροφορίες
Το πρόγραμμα πραγματοποιείται στο χώρο του Κ.Ε.ΠΕ.Α Κιλκίς και στην περιοχή γύρω από αυτό. Προορίζεται για μαθητές/τριες σχολικών μονάδων Β/θμιας εκπαίδευσης. Παρακάτω ακολουθεί ενδεικτική περιγραφή του προγράμματος (στόχοι, στάδια).
Στόχοι
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
- Να αναγνωρίζουν το ποτάμι ως οικοσύστημα και να περιγράφουν τη δομή και την λειτουργία του στο χώρο και στο χρόνο.
- Να εξηγούν την έννοια της αειφορίας και να περιγράφουν την μέθοδο της αειφορικής διαχείρισης σε ένα υδάτινο οικοσύστημα.
- Να συνειδητοποιήσουν την σημασία της ισορροπημένης αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα υδάτινα οικοσυστήματα και τις συνέπειές της διαταραχής της.
- Να ευαισθητοποιηθούν περιβαλλοντικά βιώνοντας τις πολλαπλές ωφέλειες που προσφέρουν τα υδάτινα οικοσυστήματα στον άνθρωπο.
- Να έρθουν σε επαφή με την βιωματική και ομαδική μέθοδο μάθησης στην περιβαλλοντική εκπαίδευση.
Στάδια
9:00-9:30. Υποδοχή – Γνωριμία. Συζήτηση σχετικά με την έννοια της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, της βιωματικής ομαδικής μάθησης και τον θεσμό των Κ.Ε.ΠΕ.Α.
9:30-9:45. Διάλειμμα.
9:45-10:00. Δημιουργία ομάδων. Με τυχαίο τρόπο οι μαθητές/τριες τοποθετούνται σε ομάδες και επιλέγουν γραμματέα ο οποίος συντονίζει, κρατάει πρακτικά και εκπροσωπεί την ομάδα.
10:00-11:00. Εισαγωγή στο πρόγραμμα. Δραστηριότητα: καταιγισμός ιδεών. Ως αποτέλεσμα της δραστηριότητας σχηματίζεται το μοντέλο της δομής του υδάτινου οικοσυστήματος και της αλληλεπίδρασής του με τον άνθρωπο. Με βάση το μοντέλο αυτό ο εκπαιδευτικός θέτει ερωτήματα και προβληματισμούς στην ολομέλεια των ομάδων. Τα μέλη των ομάδων συζητούν ομαδικά καταλήγοντας σε συμπεράσματα σχετικά με την δομή και λειτουργία του οικοσυστήματος στο χώρο και στο χρόνο, την έννοια της αειφορίας και την μέθοδο της αειφορικής διαχείρισης.
11:00-11:15. Διάλειμμα.
11:15-12:30. Συλλογή δεδομένων. Δραστηριότητα: καταγραφή των στοιχείων οικοσυστήματος του ποταμιού. Οι ομάδες συγκεντρώνονται στο πεδίο και ανατίθενται ερευνητικοί ρόλοι σε κάθε μέλος (εξερευνητής φυτών, εξερευνητής ζώων κλπ). Σε κάθε ομάδα δίδεται ένα φύλλο εργασίας με το μοντέλο του οικοσυστήματος, που αναπτύχθηκε στην προηγούμενη δραστηριότητα, για την καταγραφή των στοιχείων του οικοσυστήματος του ποταμιού. Τα μέλη των ομάδων περπατούν στο μονοπάτι δίπλα από το ποταμάκι του χωριού παρατηρώντας γύρω τους με όλες τις αισθήσεις διενεργώντας παράλληλα μετρήσεις των χαρακτηριστικών του οικοσυστήματος (χαρακτηριστικά νερού, βάθος ποταμιού, βιοποικιλότητα). Τα δεδομένα των παρατηρήσεων και των μετρήσεων καταχωρούνται στο φύλλο εργασίας των ομάδων για την ανάλυσή τους στο επόμενο στάδιο του προγράμματος.
12:30-12:45. Διάλειμμα.
12:45:13:30. Ανάλυση δεδομένων – Συμπεράσματα – Προτάσεις. Τα μέλη κάθε ομάδας επεξεργάζονται τα δεδομένα, που συγκέντρωσαν στο προηγούμενο στάδιο του προγράμματος, και τα παρουσιάζουν στην ολομέλεια των ομάδων μαζί με τα συμπεράσματά τους. Τα μέλη των ομάδων, συζητούν, ανταλλάσσουν απόψεις μεταξύ τους για τα χαρακτηριστικά του υδάτινου οικοσυστήματος το ποταμιού και τα προβλήματα που εντόπισαν. Στη συνέχεια κάθε ομάδα καταθέτει προτάσεις ή εκπονεί σχέδιο για την βελτίωσή του οικοσυστήματος του ποταμιού του χωριού το οποίο παρουσιάζει στην ολομέλεια των ομάδων και ακολουθεί συζήτηση με σκοπό την επιλογή του βέλτιστου.
13:30-13:45. Αναστοχασμός – Ανατροφοδότηση. Οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν φύλλα αξιολόγησης του προγράμματος για την διερεύνηση της υλοποίησης των εκπαιδευτικών στόχων και την βελτίωση του προγράμματος.
13:45. Χαιρετισμοί – Λήξη του προγράμματος.